15.08.2018

Liikkuvuutta syksyyn BK Pasilan Yläkerrassa!

Joogastudio Yläkerran syksyn monipuoliset tunnit alkavat aivan pian!

Kiipeilijöitä ilahduttavat varmasti matalan kynnyksen drop in -tunnit, joille voi tulla mukaan vaikka kiipeilyn päätteeksi - tai miksei ennenkin lämmittely mielessä! Moni kiipeilijä kokee joogan hieman jännittäväksi ja lausetta "en mä ole tarpeeksi notkea joogaan" kuulee yllättävän paljon. Ei hätää, nyt tuntivalikoimaan kuuluu myös Joogaa jäykille -kurssi, joka on nimenomaan niille, joista tuntuu, että oma notkeus on rautakangen luokkaa!

Luvassa on siis syksyn aikana paljon erilaisia drop in -tunteja, joista suurin osa toimii "maksa mitä pystyt" -periaatteella.  Suositushinta tunneille on 7-20€. Eri tuntien kuvaukset löydät alta!

Yläkerran tuntien ja kurssien mainioina vetäjinä toimivat tulevan kauden aikana Gloria, Sanni sekä Irinja. Heistä lisää blogipostauksen lopussa.

Kurssimuodossa on alkamassa Astangan alkeet Irinjan kanssa sekä Vinyasan alkeet Glorian johdolla. Uutena opena mukana on niin ikään Sanni, jonka drop in -tunneilla mm. opitaan hathan perusteita ja jäykät pääsevät joogailemaan. Kursseista lisää niin ikään alla. Varaa paikkasi pian, sillä viimeisiä viedään jo!

Ps. Muistathan, että kaikki välineet saat lainaan Yläkerrasta - omaa joogamattoa tai muuta et tarvitse ;) Yläkerran löydät Facebookista ja Instagramista.

Drop in -tunnit


HATHA
tiistaisin 17.30 (kesto 75 min)
sopii aloittelijoille

Hathajoogatunnilla tehdään vaihtelevaa asanaharjoitusta. Asanoihin asetutaan rauhassa linjauksiin keskittyen ja harjoittajan ominaisuuksien ehdoilla. Tunti aloitetaan aurinkotervehdyksillä, jonka jälkeen jatketaan seisoma- ja sitten istuma-asanoihin. Lopuksi tehdään pranayama- eli hengitysharjoitus, lyhyt meditaatio ja loppurentoutus.

Tunti sopii hyvin aloittelijoille, mutta myös jo joogan perusteet hallitseville joogeille.

VINYASA
keskiviikkoisin 17.30 (kesto 75 min)

Vinyasa on dynaaminen joogaharjoitus, jossa liike ja hengitys punoutuvat voimakkaasti yhteen ja luovat rytmin tunnille. Eri asanat (jooga-asennot) sidotaan yhteen liikkeen kautta ja yhdessä asanassa ei välttämättä viivytä kovin pitkään. Tunti aloitetaan yleensä aurinkotervehdyksillä, jonka jälkeen jatketaa seisoma- ja istuma-asanoihin. Tunnin lopuksi tehdään rauhoittavia loppuasentoja ja loppurentoutus. Vinyasa tunti sopii parhaiten jo hieman joogaa harrastaneille ja joogan perusteet osaaville joogeille.

YIN
keskiviikkoisin 19.00 (kesto 60 min)
sopii aloittelijoille

Yin on rauhoittava ja palauttava joogaharjoitus, joka perustuu kiinalaiseen lääketieteeseen. Yhdessä asanassa viivytään rauhassa vähintään 3-5 minuuttia. Asennoissa ei haeta äärimmäistä venyvyyttä vaan pysytään rajalla, jossa venytys juuri ja juuri tuntuu. Tällä pyritään kohdistamaan venytys sidekudoksiin eikä niinkään lihaksiin. Monet asennot kohdistuvat erityisesti lantion ja alaselän alueelle. Yin-joogassa käytetään apuna apuvälineitä mm. joogablokkeja, vöitä ja vilttejä helpottamaan asennoissa pysymistä.

Harjoitus sopii kaikentasoisille harjoittelijoille.

JOOGAA JÄYKILLE
torstaisin 19.00 (kesto 60 min)
sopii aloittelijoille

Joogaa jäykille on tunti niille, jotka ovat kehotyypiltään vähemmän venyviä ja kaipaavat lisää liikkuvuutta ja olemisen tilaa. Ei tarvitse olla notkea aloittaakseen joogaharjoitusta, liikkuvuus syntyy harjoituksen sivutuotteena.

Tunnilla käydään läpi perusasanoita ja linjausperiaatteita - joogablokkeja, vöitä ja vilttejä apuna käyttäen. Tuntisisältö vaihtelee dynaamisesta syvärentouttavaan, osallistujien tarpeita kuunnellen.


Kurssikuvaukset


VINYASA ALKEET -TIIVISKURSSI 1-2.9.2018

Vinyasa-joogan alkeissa opimme vinyasa-aurinkotervehdykset, seisoma- ja istumasarjojen asanoita sekä loppuliikkeitä. Harjoittelemme vinyasa-joogalle ominaista hengityksen tahdissa liikkumista, opettelemme tärkeimmät bandhat (lihaslukot) ja kehon turvallisen linjaamisen tekniikat. Harjoittelemme erilaisia versioita asanoista, jotta harjoituksesta tulee helposti lähestyttävää kaikentasoisille harjoittelijoille. Kurssi luo perustan turvalliselle ja tehokkaalle asanaharjoitukselle, josta on helppo jatkaa halutessaan eteenpäin jatkotason Vinyasa Method opetukseen, tai osallistua dynaamisille drop-in tunneille.

Vinyasa alkeiskurssilla keskitymme hyvin linjattuihin asanoihin, joka luo vahvan perustan joogaharjoitukselle. Fyysisen ja energeettisen linjauksen kehittäminen tuo syvyyttä myös pidempään jooganneiden harjoitukseen. Jokaiselle löytyy sopivat variaatiot eri asanoista. Kurssi sopii aloittelijoille sekä joogeille, jotka haluavat parantaa tekniikkaansa ja palata klassisten perusharjoitusten ja linjausten äärelle.

  • Aika: 1-2.9. klo 14-17

  • Hinta: 75€ (La & Su)
    Opiskelijat, työttömät, BKn vuosijäsenet -10%

  • Ilmoittautumiset: devigloria@gmail.com tai Yläkerta Joogastudion Inbox: ylakertastudio@gmail.com


VINYASA METHOD 20.8. - 10.12.2018

Vinyasa Method on vinyasa-flow kurssi jatkotason oppilaille. Kurssilla jokaiselle oppilaalle luodaan opettajan avustuksella henkilökohtainen harjoitusohjelma, joka koostuu aurinkotervehdyksistä, seisoma- ja istumasarjan asanoista sekä loppuliikkeistä. Oppilaan kehittyessä hän saa opettajalta uusia asanoita ja harjoituksia, joiden avulla täydentää omaa sarjaansa. Ajan kanssa jokainen saa halutessaan ohjausta myös pranayama- ja meditaatioharjoitukseen.

Opettaja avustaa tunnilla kaikkia oppilaita heidän henkilökohtaisten tarpeidensa ja toiveidensa mukaisesti. Kurssi on suunniteltu rohkaisemaan oppilasta syventämään omaa joogaharjoitustaan ja tuomaan harjoitus studiolta kotiin.

Kurssi on avoin kaikille vinyasa alkeet ja/tai alkeisjatko kurssin käyneille, sekä kaikille joilla on perusteet hallussa dynaamisesta flow-joogasta.

Mitä on vinyasa?

Kurssilla opetellaan monipuolista ja huolellisesti suunniteltua vinyasa flow -sarjaa, joka perustuu Gokulchandra Dasin (Jani Jaatinen) tapaan rakentaa koko kehoa huoltava ja vahvistava dynaaminen joogaharjoitus. Vinyasa flow muistuttaa astangajoogaa, mutta on rakenteeltaan vapaampi. Muiden joogamuotojen tavoin vinyasa-harjoitus vahvistaa ja tasapainottaa kehoa ja mieltä niin että asanaharjoituksesta voi luonnollisesti siirtyä joogan seuraaviin vaiheisiin, kuten pranayama- ja meditaatioharjoitukseen.

Vinyasa Method -kurssilla keskitymme ensisijaisesti hyvin linjattuihin asanoihin, jotka luovat vahvan perustan joogaharjoitukselle. Fyysisen ja energeettisen linjauksen kehittäminen tuo syvyyttä myös pidempään jooganneiden harjoitukseen. Jokaiselle löytyy sopivat variaatiot eri asanoista.

  • Aika: ma klo 17.30-18.45 alkaen 20.8.

  • Hinta: 100€ / 8 krt
    BKn vuosijäsenet, opiskelijat ja työttömät -10%

  • Ilmoittautuminen: devigloria@gmail.com tai
    Yläkerta Joogastudion inbox: ylakertastudio@gmail.com


ASTANGAJOOGAN ALKEET 30.8. - 18.10.2018

Astangajoogan alkeissa käymme läpi astangan aurinkotervehdykset, osan seisomasarjasta sekä osan ensimmäisen sarjan istuma-asanoista ja loppuasanoista. Harjoittelemme astangassa käytettavää ujjayi-hengitystä, opettelemme tärkeimmat bandhat (lihaslukot), vinyasa-tekniikat ja katseen kohdistamisen (drishtit) eri asanoissa. Käymme läpi myös erilaisia, helpotettuja variaatioita asanoista, jotta harjoituksesta tulee helposti lähestyttavä kaikentasoisille harjoittelijoille. Etenemme rauhassa ja keskitymme oikeisiin linjauksiin.

Mitä on astanga?

Astangajooga mielletään usein äärimmäista venyvyyttä ja voimaa vaativaksi harjoitukseksi, mutta itse asiassa asana-harjoitus on vain yksi harjoituksen osa-alue. Ashtanga on sanskritia ja tarkoittaa kahdeksaa haaraa. Nämä kahdeksan haaraa ovat Yama ("pidättäytyminen, yhteisölliset hyveet), Niyama (henkilökohtaiset hyveet), Asana (asentoharjoitus), Pranayama (hengitysharjoitukset), Pratyahara (aistien hallinta), Dharana (keskittyminen), Dhyana (meditaatio) ja Samadhi (valaistuminen). Harjoitus pohjautuu ikivanhoihin, klassisiin joogateksteihin (mm.Patanjalin joogasutrat, Hatha Yoga Pradipika ja Yoga Korunta). Nykyisin harjoitettu astangajooga on saanut muotonsa 1900-luvulla ja sen tunnetuimmat pääopettajat ovat Sri T. Krishnamacharya ja Sri K. Pattabhi Jois.

Astangajoogan harjoittelu on hyvä aloittaa asanaharjoituksesta - kun keho ja mieli ovat terveet ja tasapainossa on astangajoogan muiden haarojen harjoittaminen sujuvampaa. Astangan alkeiskurssilla keskitymme ensisijaisesti asanaharjoitukseen ja löydämme jokaiselle sopivat variaatiot asanoista. Kurssi sopii hyvin aloittelijoille tai jos viime kerrasta matolla on jo aikaa.

  • Aika: 30.8.- 18.10. klo 17-18:15

  • Hinta: Hinta: 100€ / 8 krt
    BKn vuosijäsenet, opiskelijat ja työttömät -10%

  • Ilmoittautumiset & maksutiedot sähköpostilla: irinja.teikari@gmail.com


Alkeiskurssin jälkeen on mahdollisuus jatkaa alkeis-jatko-kurssilla joka toteutuu kun porukka on kasassa :)

Yläkerran joogaopettajat


GLORIA



Gloria aloitti joogan harjoittamisen vuosituhannen vaihteessa astangajoogalla. Sen jälkeen hän tutustui traditionaaliseen hatha-joogaan, joka vei hänet täysin mukanaan. Gloria asui vuosia ulkomailla ashramissa ja opiskeli joogaa useiden opettajien ohjauksessa Intiassa, Englannissa ja Tanskassa. Hän suoritti kansainvälisen Atman Federationin 2-vuotta kestävän perusteellisen joogaohjaajakoulutuksen ja lukemattoman määrän muita joogaa ja joogafilosofiaa käsitteleviä kursseja ja koulutuksia.
Ennen Suomeen paluutaan hän opetti usean vuoden joogaa Tanskassa ja Ruotsissa.

Vuonna 2017 Gloria valmistui tantra-joogaohjaajaksi 5-vuotta kestäneestä ohjaajakoulutuksesta. Hiljattain Gloria on syventänyt myös dynaamisen vinyasa-joogan opintojaan ja opiskeli Mahayogi Gokulchandra Dasin (Jani Jaatinen) ohjauksessa RYT300hr vinyasa-koulutuksen Malesiassa.

Gloria uskoo että hyvä opettaja on ennen kaikkea hyvä oppilas, jonka vuoksi hän matkustaa säännöllisesti ulkomaille syventämään opintojaan opettajiensa ohjauksessa.

Fyysisen joogaharjoituksen lisäksi Gloria on perehtynyt joogan hienovaraisiin vaikutuksiin, pranayama-harjoitukseen ja meditaatioon. Akateemisella puolella Gloria on sosiaalipsykologian maisteri Helsingin Yliopistolta. Gradunsa hän on kirjoittanut mindfulness-meditaatiosta.

Tunneillaan Gloria keskittyy kehotietoisuuden lisäämiseen, huolelliseen asanaharjoitukseen ja meditatiivisten tietoisuudentilojen syventämiseen joogan avulla.

www.gloriasalo.com
Facebook: Gloria Yoga ( @YogateacherGloriaSalo)
Instagram: @gloriasaloyoga

SANNI



Sanni on dynaaminen ja rento, tarkka mutta lempeä ohjaaja. Tunneilla keskitytään jooga-asanoiden fyysiseen tarkkuuteen ja hienovaraiseen, energeettiseen linjaukseen, siihen miten oma olemus asettuu asanaan ja liikkuu niiden välillä. Uskottuja rajoja koetellaan, kehoa kuunnellen ja kunnioittaen.

Jooga on Sannille elinvoiman lähde, elämän mukana muuttuva ja hengittävä harjoitus, kotiinpaluu. Se luo tilaa, tukee keskittymistä ja vapauttaa, olemassaolon joka tasolla.

Ennen joogaohjaajan koulutusta Sanni on uppoutunut nykytanssiin ja liikkeen tutkimiseen kehotietoisuuden syventämiseksi. Jooga- ja tanssiharjoitus ovat olleet esteiden poistamista, avaramman olemassaolon ja välittömän yhteyden luomista.

Sanni on osallistunut Mahayogi Gokulacandra Dasin (Jani Jaatinen) opettajakoulutukseen, Ashtanga-, Vinyasa- sekä Hathajoogakoulutukseen sekä opiskellut Universal Yoga -
koulussa Intiassa. Sanni on harjoitellut joogaa seitsemisen vuotta, ja jakanut kokemustaan opettamalla viime vuodet.

“On loputtoman mielenkiintoista haastaa itseään, louhia kehon ja mielen kerroksia, seurata
harjoituksen ja itsetuntemuksen kehitystä.“

Facebook: Sanni Solina
Instagram: @sannisolina

IRINJA


Irinja on ammatiltaan tanssija ja joogaopettaja. Hän on käynyt RYT200h - joogaopettajakoulutuksen Intiassa vuonna 2016. Siitä lähtien Irinja on opettanut aktiivisesti joogaa pääkaupunkiseudulla.

Pääpainona Irinjan RYT200h -koulutuksessa oli astangajooga. Irinja on opiskellut astangajoogaa myös mm. Intian Mysoren Astangajoogainstituutissa. Astangan lisäksi Irinja on opiskellut myös muita joogan suuntauksia mm. hatha- ja vinyasa- sekä Iyengar- joogaa. Viimeisimpänä koulutuksenaan hän on käynyt Villa Mandalan 45h opinnot Yinjoogasta ja Kiinalaisesta lääketieteestä.

Irinja pyrkii jatkuvasti lisäämään ymmärrystään joogan eri alueista. Hänelle tärkeitä opettajia ovat mm. Jani Jaatinen, Vijay Amar, Sharat Arora sekä Helsingin Astangajoogakoulun opettajat.

Irinjalla on maanläheinen suhtautuminen joogan opetukseen. Hänelle on tärkeää asentojen turvalliset linjaukset, tarkka ohjeistus ja asiakkaiden yksilöllinen huomiointi. Huomion kääntäminen sisäänpäin ja mielen rauhoittaminen kuin myös hikoilu ja leikki ovat kaikki samanarvoisia elementtejä Irinjan tunneilla.

"Jooga on loputon tie. Juuri, kun luulit saavuttaneesi jotain aukeaa edessäsi maisema täynnä tutkimattomia polkuja."

www.irinjateikari.wixsite.com/irinjailluusia
Facebook: Irinja Illuusia Yoga & Dance
Instagram: @irinjailluusia